Findy’s toys is gespecialiseerd in Bijzondere Educatieve Materialen ter bevordering van de ontwikkeling van het kind. Het assortiment bestaat uit nieuwe innovatieve materialen, speciaal voor kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken. Hiermee bieden wij kinderen met een leer achterstand of beperking, hulpmiddelen om tot een zo hoog en breed mogelijk ontwikkelingsniveau te komen.
dinsdag 20 november 2012
Sinterklaas is enthousiast!
PlayFoam het nieuwe boetseermateriaal!
Een nieuw boetseermateriaal gemaakt van kleine styropor-balletjes en kleefsel. Echter het plakt niet aan de handen of aan het meubilair.
Het voelt zoals je nog niets gevoeld hebt. Zacht en kneedbaar en toch niet hetzelfde als kunststof klei.
Een nieuwe sensatie voor de zintuigen. Kneed het, vorm het, plet het!
Het mooie is dat het mengen van de verschillende kleuren ook niet leid tot een vieze homogene bruine kleur, maar tot een vrolijke kleurrijke massa.
Te verkrijgen bij www.findystoys.nl in 3 verschillende verpakkingen. Van probeer-verpakking tot grootverbruik, voor bijvoorbeeld peuterspeelzalen of scholen.
vrijdag 16 november 2012
Handen wassen moet je leren!
Kinderen moeten leren handen wassen, gewoon ze onder de kraan steken is niet genoeg. Maar waarom moeten ze dat? Veel kinderen zien het belang van handenwassen niet in.
En dat is ook lastig. Als de handjes vies zijn van de modder of verf, dan is het nog te bevatten, maar als de handjes ogenschijnlijk schoon zijn, waarom zou je dan die moeite nemen.
Met de kinderen ga je een activiteit doen, ze moeten allemaal een kring vormen en als ze klaar staan, nies je in je handen. Je excuseert jezelf en gaat even je handen afdoen. Je doet echter je handen niet af, je smeert wat antiseptic-gel gemengd met glitters op je handen.
Terug in de kring doe je een activiteit waarbij iedereen elkaar een hand moet geven, uiteraard doe je zelf mee. Je kunt ook een voorwerp door de kring laten gaan. Zorg dat je zonodig het voorwerp zelf af en toe weer even vast hebt, door bijvoorbeeld rond te lopen en het voorwerp zelf af en toe te geven aan het volgende kindje. Zo verspreiden de "bacteriën" zich.
Het zal niet lang duren voordat de glitter "bacteriën" de kinderen gaan opvallen. Dat is het moment om het gesprek over bacteriën aan te gaan.
Natuurlijk moeten daarna de handen gewassen om de bacteriën weg te wassen. Laat de kinderen zelf hun handen wassen!
Als alle handjes gewassen zijn ga je met de kinderen alle handjes bekijken. Zijn er nog handjes met glitters er op? Ja? Dan open je het gesprek over het belang van "goed" handen wassen en doe voor hoe het wel moet.
Na nogmaals allemaal de handen te laten wassen op de juiste manier, sluit je de les met een nabespreking over bacteriën, verspreiding en hygiëne.
Eventueel kun je ze hierna een "monster" bacterie laten tekenen.
Tips: Neem een klein flesje antiseptic en niet te veel glitters. Ik had groene glitters in huis maar zilverglitter is beter. (groen valt direct op)
donderdag 15 november 2012
Irlen Syndroom of Scotopische gevoeligheid
Irlen Syndroom ; Fixatie Disparatie ; Visuele Stress
Wat is Scotopische gevoeligheid ofwel het Irlen Syndroom?
Het
Irlen Syndroom is een visueel perceptuele afwijking, die vooral het lees en
schrijf vermogen beïnvloed.
Het
syndroom is genoemd naar Helen Irlen, die in 1980 ontdekte dat een hoog
percentage kinderen negatief beïnvloed worden door licht. Zij kunnen bij
schemerlicht "scotopisch" beter lezen.
Bij
het Irlen Syndroom komen de verschillende kleuren van het licht niet op
hetzelfde moment aan in de hersenen. Hierdoor treedt er een vertraging op die
o.a. het lezen bemoeilijkt. Het contrast tussen zwart en wit is daarbij het
probleem. Irlen patiënten kunnen opvallend beter lezen als de achtergrond getint
is. Door met getinte transparante overlays te werken kan met het contrast
verminderen.
Kinderen
met het Irlen Syndroom lezen trager en het lezen vergt meer inspanning. Ze zijn
daardoor sneller vermoeid en stoppen eerder met lezen. Er kan hoofdpijn
optreden en zelfs de neiging tot braken. Ook kan er sprake zijn van spanning en
irritatie rond de ogen.
Irlen
staat meestal niet als leerprobleem op zich. Het gaat vaak samen met andere leer
en of leesproblemen. Zo komt het vaker voor samen met autisme, dyslexie,
dyscalculie en hyperkinetische stoornissen.
Het
aantal Irlen patiënten wordt over de gehele bevolking geschat op 14%, bij
personen met leesproblemen op 45 %.
Behandeling
Eerst
dient men uit te sluiten dat er geen andere oog afwijkingen zijn die ten
grondslag liggen aan de leesproblemen. Dit onderzoek kan bij een oogarts gedaan
worden.
Daarna
kan men bij een Irlen-deskundige laten testen of er sprake is van het syndroom.
Dan kan ook eenvoudig de ideale kleur van het te gebruiken transparant bepaald
worden. Een Irlen-deskundige kan ook een bril (eventueel op sterkte) leveren met
getinte glazen. Voor meer informatie zie http://www.irlen.com/ of http://www.irlen.be/
Omdat
onderzoek en bril een prijskaartje heeft, kunt u ook hulp ervaren door een paar
voordelige maatregelen:
-
Een bureaulamp met dimmer, zodat er bij een laag licht niveau gewerkt kan
worden.
-
Getinte leeslinealen. - per 5 stuks, van elke kleur 1, zodat geprobeerd kan
worden welke tint het beste resultaat geeft. De getinte leeslinealen hebben 1
regel visie, waardoor de te lezen regel niet "kwijt" raakt.
De
inkepingen voor de vingers maken dat het schuiven over het papier
eenvoudig/soepel gaat.
http://www.findystoys.nl/ ( onderwijs) à €
7,95
- Setje leesstroken met 10 tinten € 17,50
dinsdag 13 november 2012
Gezonde Voeding moet je Leren
Mijn vorige blog ging over sporten en bewegen. Om het thema compleet te maken, direct maar een blog met de Gezonde Voeding lesmaterialen er achteraan.
Het is belangrijk dat kinderen leren welke voeding goed voor ze is en welke niet zo goed voor hun zijn. Daarbij vind ik het zeer belangrijk dat ze weten hoe het fruit of de groente heet. Dat gaat toch vanzelf zou je denken...Nee, niet in elk huis wordt er aandacht aan besteed, en ik moet eerlijk toegeven ook mijn kinderen kennen niet alle fruit en groenten.
Zo eten wij thuis bepaalde groenten bijvoorbeeld nooit. Echt NOOIT! Toch is het belangrijk dat ze weten dat er ook bloemkool bestaat en hoe het eruit ziet. (Inmiddels hebben ze bij oma bloemkool gegeten en ze zijn het volkomen eens met het beleid van hun ouders. En nee, u hoeft geen "echt" heel lekkere recepten te mailen!)
Om kinderen te leren gezonde keuzes te maken is onderwijs dus van belang. Zo is er bij Het Voedingscentrum, informatie te downloaden over voedingsonderwijs, inclusief lesmateriaal.
Om deze lessen nòg leuker te maken heeft findystoys de volgende materialen op voorraad:
De voedingsgroepen
leren, gezonde maaltijden plannen, met deze magnetische schoolbord spinners
maakt u deze lessen leuk. Met deze set maakt u van uw schoolbord een
interactief spelbord. Teken een cirkel op het bord en plaats de magnetische
onderdelen, klaar voor het spel. De leerlingen laten de spinner draaien,
vergelijken en sorteren de verschillende etenswaren naar de verschillende
voedingsgroepen, uitgebalanceerde maaltijden en gezondheid.
Voor individuele lessen of in groepjes, is ook de Gezonde voedingsset een nuttig artikel.
Een placemat met bord en daar kan het kind dan zelf zijn maaltijd op samenstellen.
De gedetailleerde foto’s
representeren de verschillende voedingsgroepen. De verschillende opdrachten die
met deze set kunnen worden uitgevoerd, zal kinderen de weg wijzen naar een
gezonde levensstijl.
Deze set bevat: 1 magnetische placemat (write-on/wipe-off)
1 set bestek (vork,lepel,mes)
1 glas
29 foto’s van etenswaren
Deze set bevat: 1 magnetische placemat (write-on/wipe-off)
1 set bestek (vork,lepel,mes)
1 glas
29 foto’s van etenswaren
Heb je ook kinderen in de groep die liever niet stil zitten? Geen probleem.
Met deze Opblaasbare Groenten& Fruit Bal kun je spelen en leren tegelijk.
Gooi
en vang spelletjes, terwijl de voedingsmiddelen worden benoemd en eventueel
beoordeeld op hun voedingswaarden.
Een sorteerspel,
ontworpen om kinderen bewust te maken van voeding en gezondheid. Met behulp van
het stoplicht principe wordt onderwezen welk voedsel je zou moeten eten om
gezond te blijven. Het voedsel wordt geclassificeerd in 3 groepen. Rood, Oranje
en Groen. Rood: Dit eet je soms. Oranje: Dit eet je met mate. Groen: Dit mag je
zo vaak eten als je wilt.
Met deze set van 24
rubberstempels met kunststof handvat, maak je zelf aanvullend materiaal voor
gezondheid lessen. Maak zelf spelletjes met deze stempels zoals: Bingo, Lotto,
Memory of Kwartet.
De stempels zijn in
6 groepen te verdelen.
www.findystoys.nl
Klassikaal sporten en bewegen
Ready, Set, Move! Klassikaal Sport & Spel set, moedigt kinderen aan om op te staan en te bewegen met leuke oefeningen terwijl ze kleuren benoemen, cijfers leren en oefenen in het volgen van aanwijzingen. Gebruik de matten en de dobbelstenen samen of apart van elkaar voor een variëteit aan activiteiten.
25 kleurige cirkelmatten (in vijf kleuren)
1 kleuren dobbelsteen
1 oefeningen dobbelsteen
1 cijfer dobbelsteen (dobbelstenen zijn opblaasbaar)
1 gebruiksaanwijzing met spel ideeën
€ 41,95
Oefeningen dobbelsteen
Jumping Jacks: De handen gaan omhoog terwijl de voeten gespreid worden, handen naar beneden als de voeten worden gesloten. De voeten spreiden en sluiten gebeurd springend. (herhalen)
Squats: Start met de armen recht vooruit en buig door de knieën, als of je gaat zitten op een stoel. Dan strek je weer tot je staat om de oefening kompleet te maken.
Tenen raken: Met je voeten tegen elkaar aan, buig je vanuit je taille en probeer je je tenen te raken. Je kunt ook wijdbeens gaan staan en je armen opzij, dan je met je rechter hand je linkervoet aan tikken en dan met links de rechtervoet.
Rennen op de plaats: Beweeg je armen en benen en ren op de plaats.
Armcirkels: Strek je armen zijwaarts en beweeg ze langzaam in kleine cirkels, maakt niet uit of er voorwaarts of achterwaarts wordt gedraaid.
Springen/hinkelen: Maak kleine sprongetjes met je voeten bij elkaar, of hinkel op 1 been.
Let op: Om blessures te voorkomen dient men deze oefeningen eerst door te nemen met de kinderen, zodat ze correct worden uitgevoerd. Pas de oefeningen aan, als persoonlijke omstandigheden daar om vragen.
Ready, Set, Move
De hele klas of een groepje
Neem de tijd voor wat bewegen!
1. Spreid de matjes uit over de vloer en laat elke leerling een mat kiezen om op te staan. Let erop dat er van elke kleur minstens 1 mat gebruikt is.
2. Gooi alle drie de dobbelstenen en roep wat er is gegooit. Laat de leerlingen de aanwijzingen opvolgen. Bijvoorbeeld, als je Jumping Jacks , 3 en rood gooit, dan moet iedereen die op een rode cirkel staat , 3 x een jumping jack doen.
3. Als je de zijde met alle kleuren gooit, dan moeten dus alle leerlingen de oefening doen.
Alternatieve versies:
· Gebruik alleen de oefeningendobbel en de cijferdobbel en doe de oefeningen met zijn allen.
· Gebruik alleen de cirkelmatten en de oefeningendobbel en zeg zelf hoe vaak de oefening moet worden gedaan. Meestal werkt men met series van 10 of 15 herhalingen.
klein groepje
Oefen eenvoudige sommen. Gebruik alleen de kleurendobbel en de cijferdobbel bij deze activiteit.
1. Leg van elke kleur een cirkel op de grond en laat op elke cirkel een leerling plaats nemen.
2. Laat een leerling een cijfer noemen.
3. Gooi de cijferdobbel. Tel dit cijfer op bij het genoemde getal. De leerkracht kan eventueel de som die gemaakt moet worden hard op uitspreken.
4. De leerlingen maken (in stilte) de som
5. Gooi de kleurendobbel. De leerling op de gegooide kleur, geeft het antwoord.
Alternatieve versies:
· Speel hetzelfde spel met aftrekken, keer sommen of deelsommen.
Ready, Set, Group
De hele klas of een groepje
Gebruik de cirkels om op een leuke manier flexibel groepjes te vormen.
1. Laat elke leerling met de kleurendobbel gooien en een cirkel van die kleur pakken.
2. Zeg alle kinderen met dezelfde kleur een groep te vormen en start de geplande activiteit.
Heb je nu zin om aan de slag te gaan? Kijk op http://www.findystoys.nl/
zondag 11 november 2012
Iglo bouwen van suikerklontjes
Het is zondagmiddag en jongste dochter wil graag spelen maar blijft hangen voor de TV. Ken je dat? Ze wil wel, maar moet even op gang geholpen worden. Samen gaan we het avontuur aan om een nieuw blog te maken.
Ze heeft net op school het project bouwen afgesloten en ze wil wel graag met suikerklontjes iets bouwen. Het idee is geboren. We gaan een iglo maken van suikerklontjes voor een wintertafel.
Samen zoeken we naar afbeeldingen op het internet van iglo's. "Oke", klinkt het overtuigend,"ik weet hoe het moet".
Hij stort een paar keer in. En dochter lief verliest haar geduld een paar keer.... Maar uiteindelijk is dit het resultaat.
Tijdens het gemopper en gehannes van jongste, komt oudste toch ook maar aan tafel zitten en wil ook een iglo bouwen. Zij ziet direct wat we fout doen.. Je moet de klontjes niet rechtop zetten maar vlak leggen. Dan inderdaad elke rij ietsjes naar binnen leggen totdat je het dak hebt gevormd.
Ze bouwt een mooiere iglo, maar ja....Zij hielp mij niet met mijn blog, dus haar iglo wordt niet gebruikt voor de wintertafel.
Om er een leuk tafereeltje van de maken, zetten we de iglo op een dienblad en leggen er ook een blauw vel papier op als water partij. Dan maken we sneeuw met een paar lepels "sneeuwpoeder" en een beetje water. Het wordt mooie zachte sneeuw die we strooien op het dienblad. We laten wat blauw zichtbaar als water en dan zet ze de dieren van de "Pool dieren Set" erbij.
Wauw! Het is prachtig geworden.
Ze heeft net op school het project bouwen afgesloten en ze wil wel graag met suikerklontjes iets bouwen. Het idee is geboren. We gaan een iglo maken van suikerklontjes voor een wintertafel.
Samen zoeken we naar afbeeldingen op het internet van iglo's. "Oke", klinkt het overtuigend,"ik weet hoe het moet".
We pakken een pak suikerklontjes en een bus poedersuiker uit de voorraadkast. Terwijl zij een kleed op tafel legt en een ondergrond uitzoekt, maak ik van poedersuiker en een (heel) klein beetje water een specie.
De klontjes worden met de "specie" aan de ondergrond geplakt en de volgende laag daar weer op.
Het is een secuur werkje en vraagt de nodige concentratie en geduld. (fijne motoriek).
Steeds de volgende laag ietsjes meer naar binnen dan de vorige. Zo word hij steeds smaller naar boven.
Tijdens het gemopper en gehannes van jongste, komt oudste toch ook maar aan tafel zitten en wil ook een iglo bouwen. Zij ziet direct wat we fout doen.. Je moet de klontjes niet rechtop zetten maar vlak leggen. Dan inderdaad elke rij ietsjes naar binnen leggen totdat je het dak hebt gevormd.
Ze bouwt een mooiere iglo, maar ja....Zij hielp mij niet met mijn blog, dus haar iglo wordt niet gebruikt voor de wintertafel.
Om er een leuk tafereeltje van de maken, zetten we de iglo op een dienblad en leggen er ook een blauw vel papier op als water partij. Dan maken we sneeuw met een paar lepels "sneeuwpoeder" en een beetje water. Het wordt mooie zachte sneeuw die we strooien op het dienblad. We laten wat blauw zichtbaar als water en dan zet ze de dieren van de "Pool dieren Set" erbij.
Wauw! Het is prachtig geworden.
En terwijl ik dit blog typ, speelt dochterlief met het winterlandschap. Inmiddels is er ook al een playmobil poppetje de bewoner van de iglo...
Hierbij nog een foto van de andere iglo op de achtergrond. ( bij bovenstaande foto is een witT-shirt van papa als achtergrond gebruikt)
Bij deze een leuk idee voor uw (volgende) zondagmiddag...
Veel plezier met deze fijne motoriek en ruimtelijk inzicht oefening! En een hele fijne speelmiddag gewenst. (Ook leuk om te doen op school!)
donderdag 8 november 2012
Kleuter activiteiten t.b.v. de schrijfvaardigheid
In groep 3 gaan kinderen leren schrijven. Het leren schrijven is een ontzettend ingewikkeld proces. Niet voor niets dat veel mensen moeite hebben met deze vaardigheid. In het basisonderwijs ondervindt 32% van de jongens schrijfproblemen. Bij meisjes ligt dit percentage met 11% een stuk
lager, zo blijkt uit onderzoek (Smits-Engelsman,2003).
Om kinderen voor te bereiden op schrijven, kun je al in de jaren ervoor met ze oefenen op de nodige vaardigheden. Om te leren schrijven hebben kinderen een goede fijne motoriek nodig. Deze kun je oefenen met tekenen, borduren, kleuren, kleien, rijgen, knijpen, knippen etc. (zie vorige blog)
Je kunt ze alvast kennis laten maken met de vormen van onze letters. En met het volgen van patronen.
Maar het is ook belangrijk om de grove motoriek te oefenen. De grove en fijne motoriek zijn nauw met elkaar verbonden. Kinderen moeten vaak bepaalde basisvoorwaarden binnen de grove motoriek beheersen, voordat zij toe zijn aan bepaalde taken binnen de fijne motoriek (bijvoorbeeld schrijven). Beheersing van het evenwicht is bijvoorbeeld een voorwaarde om netjes te kunnen schrijven.
Motoriek & Balans
www.findystoys.nl
Vingerverven
Met de wijsvinger vormen tekenen en letters na trekken.
Dit is een leuke schone manier. Je doet verf in een ziplock zakje (even extra dichtplakken) en laat de verf lekker heen en weer smeren. Met 2 kleuren extra leuk visueel en een zintuigelijke bezigheid. Dan met wijsvinger de letter die er onder ligt na trekken/zichtbaar maken.
Borduurbord
Een goede oefening voor de fijne motoriek. Het borduurbord is al een aantal jaren in het assortiment van findystoys. Je borduurt patronen door de "pen" in en uit het bord te steken. Goede penhouding kan geoefend worden zonder dat er geschreven wordt.
Knippatronen
Netjes knippen kan ook een goede oefening zijn. Fijne motoriek en concentratie zijn hiervoor nodig.
Deze en andere knipbladen kunt u downloaden hier:
Patronen volgen
Om te beginnen zijn deze patroon schrijfbladen een leuke schrijf oefening. Het gaat dan nog niet om schrijven van letters, maar wel over controle en sturing van de pen.
Als je ze print en dan lamineerd, kun je met een white-board stift de stippel lijnen overtrekken en weer wegvegen. Hier klikken oor het downloaden van deze en andere schrijfbladen.
Goede penhouding
Een eenvoudig trucje om een goede penhouding aan te leren.
Geef het kind een stukje papier, bijvoorbeeld een papieren zakdoekje, om met pink en ringvinger vast te houden tegen de palm van de hand. Laat het kind nu de pen oppakken. Nu heeft het kind automatisch de pen goed vast.
Veel plezier met knutselen, tekenen en spelen!
Findy
dinsdag 6 november 2012
Fijne Motoriek Activiteiten voor Peuters
Wat is fijne motoriek?
De fijne motoriek zijn de kleine bewegingen die we met onze handen en vingers maken. Hierbij is over het algemeen veel aandacht en concentratie nodig. Het gaat om pakken en neerleggen, knopen van kleding open en dicht doen, vetersstrikken, knippen, tekenen, schrijven, enz.
Waarom is fijne motoriek belangrijk?
Het is een vaardigheid die we nodig hebben om zelfstandig te kunnen zijn. Voor peuters en kleuters is het belangrijk om de fijne motoriek te oefenen, onderandere vanwege de invloed op de schrijfontwikkeling.
Oefeningen voor de fijne motoriek zijn bijvoorbeeld:
Kleuren, Rijgen, Knippen, Kleien, Tekenen, knijpen, vingerhaken, borduren, vlechten en bellenblazen. Maar ook tandenpoetsen, harenkammen, was ophangen, roeren, fruit pellen.
Allemaal activiteiten die je zelf met je kind thuis kunt ondernemen.
Om je te inspireren heb ik een aantal activiteiten op rij gezet die je kunt doen met Chenilledraad (pijpenragers). Deze zijn voor ongeveer 2 euro te koop in de speelgoedwinkel. Verder heb ik voornamelijk attributen gebruikt die men over het algemeen wel in huis heeft. Zoals een vergiet, een (oven)rooster of mandje, een glazenpot of fles, een schaar, afwasmiddel, een magneet en pincet, en kralen. Mocht u deze niet in huis hebben, ook die zijn voor een klein bedrag te krijgen in de speelgoed winkel.
Richten en Steken
Zet een vergiet om zijn kop op tafel. Geef uw kind de chenilledraden en laat het de draden door het vergiet steken. Zo maakt het een stekelbeest, rare hoed of alien.
Ook de chenille draden eruit halen is een goede oefening.
Rijgen
Geef uw kind een bakje kralen en chenilledraad en laat het de kralen op de draad rijgen. Wij hebben ook "fruitloops" geregen. Natuurlijk helemaal leuk als je die er af mag eten, wanneer je klaar bent.
Weven
De chenille draden zijn ook te gebruiken om te weven. Hier zijn ze door een deel van een vaatwasmandje geweven maar je kunt ook een (oven) rooster gebruiken.
Knijpen
Hier heb ik 2 chenille draden in stukjes geknipt en die op een ondergrond gelegd. De bedoeling is om ze met een pincet op te pakken en van de ondergrond af te halen.
Heeft u niet zo'n handige pincet? Met een wasknijper kan het ook!
Bouwen
Met rietjes en chenilledraad kun je rijgen, buigen en bouwen. De chenilledraad door het rietje steken en ze koppelen. Hiermee oefen je weer rijgen maar ook draaien. Daarbij is het maken van constructies ook erg goed voor het ruimtelijk inzicht.
Knippen en geduld
Hier heb ik drie chenille draden in stukjes laten knippen. De stukjes hebben we in een glazenfles gedaan. Daarna met de magneet de draadjes naar boven begeleiden en uit de halsopening pakken.
Dit bleek een hele nuttige bezigheid. Het vergde veel concentratie en geduld. Iets wat ook nodig is voor de fijne motoriek.
Bellenblazen
Het stokje in de bellenblaas doen is fijne motoriek. Maar ook het stokje naar de mond brengen is goed voor de fijne motoriek en met name voor de hand/oog coördinatie.
Daarbij is het natuurlijk een leuke afsluiting.
Abonneren op:
Posts (Atom)