zondag 17 februari 2013

Mama, hoe kan het dat het regend?

Hoe? Ja, dat is een een goede vraag. Je begint uit te leggen dat water door de warmte van de zon verdampt en wolken vormen, ze stijgen in de lucht en daar is het koud.....Maar, je ziet dat je verhaal niet binnenkomt.
Tijd voor een andere benadering.......ik ga het laten zien.

 
 
Je hebt nodig:  - een transparante bak (bijv. accubak of aquarium)
                        - huishoudfolie
                        - heet water
                        - ijs
                        - evt. potgrond en bloemen zaadjes
 
bakje zaaigrond en bloemenzaadjes (Aldi € 0,99)
 
In de transparante bak heb ik eerst een bak op de bodem gelegd om het "land" hoger te krijgen dan de zee. Op deze bak heb ik het zaaibedje geplaats als "land".
 

                                Het hete water in de bak laten schenken als zee...
 
De huishoudfolie er over, zodat de bak helemaal is afgedicht. De stoom van het kokende water blijft zo in de bak.
 
Nu leggen we boven het land, op de folie ijs. Ik had eerder deze week hiervoor al een broodtrommeltje met water in de vriezer gezet. Maar gewoon ijsblokjes werkt ook. Misschien wel beter, want dit blok was voor de folie toch wel zwaar.
 
Nu, is het even wachten.....
 
Maar al voordat het ongeduld de hoek om kwam, regende het op ons land.
 
Verwondering en trots...( "ik heb zelf een wereld gemaakt") en de boodschap? Die was duidelijk binnengekomen.
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten